Statut Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego
Data publikacji:
03 lutego 2022
02.11.2015r.
I. Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Reumatologiczne” zwane w dalszej części statutu PTR.
§ 2
Terenem działania PTR jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej a siedzibą władz miasto stołeczne Warszawa.
§ 3
PTR jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
PTR może być członkiem krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń o takich samych lub podobnych celach działania.
§ 5
PTR może powoływać oddziały terenowe, sekcje oraz inne jednostki, a także komisje, na zasadach określonych w dalszych postanowieniach statutu oraz na zasadach obowiązujących przepisów prawa polskiego i regulaminów PTR.
§ 6
- PTR używa godła.
- W przypadku zmiany godła jego nowy projekt jest przedstawiany przez Zarząd Główny PTR do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu Delegatów, który je akceptuje.
§ 7
PTR opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków, ale do wykonywania określonych zadań może zatrudniać pracowników nie będących członkami Towarzystwa.
II. Cel i środki działania
§ 8
Podstawowym celem działania PTR jest wspieranie rozwoju reumatologii, promowanie wiedzy z zakresu reumatologii, kształcenie specjalistyczne i ustawiczne oraz umacnianie i reprezentowanie środowiska polskich reumatologów.
§ 9
Szczególnymi celami działalności PTR są:
- szerzenie nauki i jej postępów wśród lekarzy oraz innych pracowników ochrony zdrowia, a także pacjentów;
- współdziałanie w kształceniu podyplomowym lekarzy, a szczególnie udział w procesie kształcenia i weryfikacji wiedzy oraz umiejętności lekarzy specjalizujących się w zakresie reumatologii;
- współdziałanie w opracowywaniu programu i metod nauczania reumatologii na uczelniach wyższych;
- spółdziałanie w organizowaniu ochrony zdrowia i rozwiązywaniu problemów dotyczących jej działalności, a szczególnie współdziałanie z izbami lekarskimi, odpowiednimi władzami państwowymi i samorządowymi, mediami oraz innymi organizacjami;
- przestrzeganie i upowszechnienie zasad etyki deontologii lekarskiej;
- zachęcanie i wdrażanie reumatologów do pracy naukowej, w tym organizowanie konkursów i przyznawanie nagród za prace lub działalność o szczególnym znaczeniu dla reumatologii;
- udział w promowaniu współczesnych osiągnięć i tworzeniu przyszłych kierunków rozwoju reumatologii;
- udział w obsadzaniu kierowniczych stanowisk w ochronie zdrowia dotyczących placówek o profilu reumatologicznym;
- wspieranie działalności stowarzyszeń działających na rzecz pacjentów z chorobami reumatycznymi;
- wspieranie, w tym finansowe tych członków, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej.
§ 10
Dla osiągnięcia swych celów PTR:
- organizuje posiedzenia i zjazdy naukowe, konferencje i kongresy. Zjazd naukowy PTR odbywa się co najmniej raz w roku, a kongres raz na 3 lata;
- powołuje Komisję do Spraw Kształcenia Specjalistycznego i Ustawicznego;
- współuczestniczy w tworzeniu i rozwoju czasopism z zakresu reumatologii;
- podejmuje inne prace zmierzające do podnoszenia wiedzy z zakresu reumatologii, współdziała z innymi towarzystwami naukowymi oraz izbami lekarskimi i instytucjami prowadzącymi kształcenie podyplomowe, a także współdziała z organizacjami zagranicznymi i międzynarodowymi;
- prowadzi działalność popularnonaukową, portale internetowe i akcje informacyjne w sieci komputerowej.
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 11
Członkowie PTR dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym PTR może być reumatolog, lekarz specjalizujący się w zakresie reumatologii lub lekarz wykazujący istotne zaangażowanie w problematyce reumatologicznej,
- Członkiem zwyczajnym może zostać także lekarz cudzoziemiec nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- W uzasadnionych przypadkach członkiem PTR może zostać osoba nie będąca lekarzem, a cechująca się istotnym wkładem w rozwój reumatologii,
- Członek zwyczajny zostaje przyjęty do PTR na mocy uchwały podjętej zwykłą większością głosów przez Zarząd Oddziału, po złożeniu przez zainteresowanego pisemnej deklaracji skierowanej do Zarządu wybranego Oddziału. W przypadku nie przyjęcia przez Oddział zainteresowany może złożyć odwołanie do Zarządu Głównego PTR.
- Decyzje Zarządu Oddziału dotyczące przyjęcia członków zwyczajnych nie będących lekarzami (§ 12 pkt 3) wymagają akceptacji Zarządu Głównego PTR,
- Osoby ubiegające się o członkostwo zwyczajne, ale zamieszkałe za granicą, kierują deklarację bezpośrednio do Zarządu Głównego PTR i ten podejmuje decyzję o przyjęciu w poczet członków. W decyzji określa się oddział terenowy, do którego przystępuje osoba przyjmowana do PTR, uwzględniając w miarę możliwości sugestie tej osoby.
§ 13
Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego udziału w zjazdach, posiedzeniach, konferencjach, sympozjach naukowych i kongresach PTR oraz jego sekcjach na warunkach finansowych określonych przez organizatora;
- czynnego i biernego wyboru do władz PTR;
- przedstawiania kandydatów na członków honorowych, wspierających oraz kandydatów do władz PTR;
- przedstawiania wniosków dotyczących działalności PTR;
- ubiegania się o stypendia naukowe PTR.
§ 14
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- aktywnie współdziałać w realizacji celów statutowych PTR;
- przestrzegać postanowień Statutu, uchwał i regulaminów PTR;
- dbać o godność lekarza reumatologa i właściwą pozycję reumatologii w całości struktur organizacyjnych ochrony zdrowia;
- regularnie opłacać składki członkowskie;
- wspierać i propagować czytelnictwo pism specjalistycznych, zwłaszcza objętych patronatem PTR.
§ 15
Członek zwyczajny, który osiągnął wiek emerytalny, opłaca składkę w wysokości 30% regularnej składki.
§ 16
- Członkostwo honorowe nadawane jest przez Zarząd Główny osobom szczególnie zasłużonym w realizacji celów PTR.
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, z wyjątkiem prawa wyborczego, a ponadto zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich oraz opłat za uczestnictwo w zjazdach, kongresach i sympozjach organizowanych przez PTR. Ograniczenie względem prawa wyborczego nie dotyczy członków zwyczajnych PTR, którym nadane jest członkostwo honorowe.
- Członkostwa honorowego pozbawia Walne Zgromadzenie Delegatów PTR na wniosek Zarządu Głównego.
§ 17
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub osoba fizyczna zainteresowana merytoryczną działalnością PTR, która zadeklaruje poparcie finansowe na rzecz PTR i zostanie przyjęta na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członków wspierających - osoby prawne przyjmuje Zarząd Główny, natomiast osoby fizyczne - właściwy terenowy Zarząd Oddziału w formie uchwały.
- Członek wspierający - osoba prawna działa w PTR za pośrednictwem swojego przedstawiciela.
- Utrata członkostwa w PTR członka wspierającego następuje w drodze uchwały organu określonego w pkt. 2, a także w przypadku śmierci osoby fizycznej, czy likwidacji osoby prawnej.
§ 18
Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
- śmierci,
- dobrowolnego wystąpienia członka zgłoszonego na piśmie właściwemu Zarządowi Oddziału,
- wykluczenia przez Zarząd Oddziału z powodu niepłacenia składki członkowskiej przez okres dwóch lat pomimo upomnienia. Członek PTR może być ponownie przyjęty pod warunkiem uiszczenia wszystkich zaległych składek,
- wykluczenia z PTR przez Zarząd Główny za działalność na szkodę PTR. Od uchwały Zarządu Głównego o wykluczeniu z PTR przysługuje członkowi odwołanie do Walnego Zgromadzenia Delegatów PTR,
IV. Władze PTR
§ 19
- Władzami PTR są:
- Walne Zgromadzenie Delegatów PTR, zwane również w dalszej części niniejszego Statutu WZD.
- Zarząd Główny,
- Główna Komisja Rewizyjna.
- Członkiem władz PTR nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego na karę pozbawienia wolności. W przypadku skazania w trakcie trwania kadencji członkostwo we władzach ustaje z dniem zapadnięcia prawomocnego wyroku.
- Kadencja wszystkich władz PTR trwa 3 lata, jest równoczesna, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
- Uchwały władz, poza wyjątkami przewidzianymi w niniejszym Statucie, zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Członkowie władz nie otrzymują wynagrodzenia za pełnione funkcje.
- Przekazanie obowiązków ustępujących władz PTR następuje w dniu wybrania nowych władz zgodnie z niniejszym Statutem.
§ 20
- Najwyższą władzą PTR jest Walne Zgromadzenie Delegatów PTR zwołane przez Zarząd Główny.
- WZD PTR może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- WZD PTR wybiera przewodniczącego i sekretarza tego zgromadzenia spośród delegatów.
§ 21
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Delegatów PTR należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności PTR na najbliższą kadencję;
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej;
- wybór Prezesa i członków Zarządu Głównego PTR oraz Głównej Komisji Rewizyjnej;
- zatwierdzanie regulaminów Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej;
- uchwalanie wysokości składki członkowskiej;
- zatwierdzanie terminu następnego zwyczajnego WZD PTR;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego o wykluczeniu z PTR;
- rozpatrywanie spraw i wniosków wniesionych na obrady przez Zarząd Główny;
- udzielanie Zarządowi Głównemu pełnomocnictwa do nabywania, zbywania i obciążania majątku nieruchomego PTR;
- rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków PTR a nie uwzględnionych w porządku obrad jeśli uzyskają akceptację co najmniej połowy delegatów obecnych na Zgromadzeniu;
- podejmowanie uchwał o zmianie Statutu i rozwiązaniu PTR;
- w uzasadnionych przypadkach odwołanie Prezesa;
- zatwierdzanie godła PTR.
§ 22
- Uchwały WZD PTR zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy wszystkich delegatów, z zastrzeżeniem pkt. 2. Jeżeli przewodniczący WZD PTR stwierdzi, że w obradach uczestniczy mniej niż połowa delegatów, obowiązany jest on zarządzić przerwę, wyznaczając jednocześnie termin wznowienia obrad, przypadający w dniu przerwania obrad lub w dniu następnym. Po wznowieniu obrad uchwały WZD PTR zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych delegatów, z zastrzeżeniem pkt. 2.
- Zmiana Statutu, odwołanie Prezesa oraz rozwiązanie się PTR następuje na podstawie Uchwały WZD PTR, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy wszystkich delegatów.
- W celu dokonania zmian w Statucie wybiera się w głosowaniu tajnym Komisję Statutową, a następnie określa tryb dokonywania zmian, sposób ich konsultacji, czas trwania prac Komisji i zgłaszania poprawek.
§ 23
O terminie, miejscu i porządku obrad WZD PTR Zarząd Główny zawiadamia delegatów na piśmie co najmniej 30 dni przed wyznaczonym terminem Zgromadzenia.
§ 24
- Nadzwyczajne WZD PTR jest zwołane przez Zarząd Główny:
- z własnej inicjatywy przy poparciu zwykłej większości członków Zarządu Głównego,
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek co najmniej 100 lzwyczajnych członków PTR,
- na wniosek przynajmniej 3 Zarządów Oddziałów PTR.
- Nadzwyczajne WZD PTR jest zwoływane przez Zarząd Główny w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 25
- W WZD PTR (zwyczajnym i nadzwyczajnym) uczestniczą jako uprawnieni do głosowania i podejmowania uchwał wybrani w Oddziałach ich delegaci w proporcji 1 delegat na 20 członków Oddziału,
- Jeśli liczba członków Oddziału nie jest wielokrotnością 20, wybiera się 1 delegata więcej niż wynikałoby to z zastosowania pkt 1.
- Mandat Delegata wygasa po wybraniu Delegatów na następne, zwyczajne WZD PTR.
§ 26
W skład Zarządu Głównego wchodzi:
- Prezes
- Prezes-Elekt w następnej kadencji,
- Prezes poprzedniej kadencji,
- Sekretarz,
- Skarbnik,
- 6 członków, w tym wiceprezes.
§ 27
- Kolejnym Prezesem Zarządu Głównego PTR zostaje prezes elekt wybrany w poprzedniej kadencji. Jeżeli Prezes-Elekt ustąpił z tej funkcji w okresie kadencji, Walne Zgromadzenie Delegatów dokonuje wyboru prezesa na zasadach wyboru innych osób wchodzących w skład Zarządu Głównego.
- W odrębnym tajnym głosowaniu wybierany jest Prezes-Elekt.
- Sekretarz i skarbnik są wybierani w głosowaniu jawnym przez Walne Zgromadzenie Delegatów spośród osób wskazanych przez obejmującego funkcję Prezesa.
- 6 członków wchodzących w skład Zarządu Głównego jest wybierane w tajnym głosowaniu.
- Funkcję w Zarządzie Głównym można pełnić wielokrotnie, w sposób ciągły nie dłużej jak dwie kadencje. Natomiast funkcję Prezesa można pełnić jednorazowo przez jedną kadencję.
- Wiceprezesa wyłania Zarząd Główny ze swojego grona podczas pierwszego posiedzenia nowej kadencji na wniosek Prezesa.
- W przypadku zgonu, odwołania lub pisemnej rezygnacji Prezesa obejmuje ją Wiceprezes.
- Funkcje w Zarządzie Głównym ustają w wyniku dobrowolnej rezygnacji lub utraty praw członka PTR.
- W wypadku ustania funkcji innej osoby wybieranej przez Walne Zgromadzenie Delegatów, Zarząd Główny dokooptuje nową osobę spośród członków zwyczajnych PTR na wniosek Prezesa.
- Jeżeli w okresie między Walnymi Zgromadzeniami Delegatów ustanie funkcja więcej niż trzech osób wchodzących w skład Zarządu, Zarząd Główny jest zobowiązany do zwołania nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów celem wyboru nowego Zarządu Głównego.
- W posiedzeniach Zarządu Głównego mogą brać udział przewodniczący i członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej, Przewodniczący Oddziałów Terenowych, Sekcji oraz inne osoby po zaproszeniu przez prezesa. Wszystkie te osoby dysponują głosem doradczym.
- Funkcje pełnione w Zarządzie Głównym mogą być łączone z funkcjami we władzach Sekcji, Komisjach Problemowych i Oddziałach Terenowych. Nie mogą być łączone z funkcjami w Głównej Komisji Rewizyjnej.
§ 28
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie PTR na zewnątrz,
- realizowanie celów statutowych przez kierowanie działalnością PTR zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami WZD PTR,
- uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
- uchwalanie planów działalności naukowej oraz opracowywanie sprawozdań,
- powoływanie i rozwiązywanie Oddziałów oraz nadzorowanie ich działalności,
- powoływanie i rozwiązywanie sekcji naukowych, społecznych i komisji problemowych stałych i okresowych oraz nadzorowanie ich działalności,
- proponowanie i przyznawanie nagród oraz stypendiów naukowych,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- zarządzanie majątkiem PTR oraz przyjmowanie darowizn i zapisów,
- powoływanie Komitetu Organizacyjnego Zjazdu Naukowego oraz uchwalanie regulaminów jego działalności,
- zwoływanie i przygotowanie Walnego Zgromadzenia Delegatów PTR,
- nadawanie lub wnioskowanie o pozbawienie członkostwa honorowego,
- podejmowanie uchwał o wykluczeniu z PTR oraz skreśleniu z listy członków osób prawnych - członków wspierających,
- w uzasadnionej sytuacji finansowej ustalenie wysokość składki członkowskiej do czasu zwołania następnego Walnego Zgromadzenia Delegatów,
- współpraca z nadzorem specjalistycznym w dziedzinie reumatologii,
- opiniowanie, na wniosek Dyrektora Instytutu Reumatologii kandydatów na Redaktora Naczelnego i Członków Rady Naukowej czasopisma Reumatologia. Opiniowanie kandydatów na redaktora naczelnego innych czasopism, którym PTR patronuje,
- powołanie Komisji do Spraw Kształcenia Specjalistycznego i Ustawicznego,
- rekomendowanie Ministrowi Zdrowia oraz samorządowi lekarskiemu kandydatów na specjalistów krajowych i wojewódzkich,
- przyznawania tytułu eksperta PTR w danej tematyce z zakresu reumatologii, zgodnie z ustalonymi przez Zarząd Główny kryteriami,
- podejmowanie uchwał o prowadzeniu oraz o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej przez PTR,
- przedstawienie projektu godła do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu Delegatów.
§ 29
- Uchwały Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa. W razie równości głosów rozstrzyga głos Prezesa, a w razie jego nieobecności Wiceprezesa.
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku.
§ 30
W skład Prezydium Zarządu Głównego wchodzi prezes, wiceprezes, sekretarz, skarbnik i jeden wybrany członek zarządu.
§ 31
- Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością PTR w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego, zgodnie z regulaminem działalności Prezydium uchwalonym przez Zarząd Główny.
- Wszystkie uchwały Prezydium Zarządu Głównego muszą być zatwierdzone przy Zarząd zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeb.
§ 32
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i 4 członków.
- Główna Komisja Rewizyjna wybiera przewodniczącego spośród swych członków.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej PTR nie mogą być członkami Zarządu Głównego PTR ani nie mogą pozostać z nimi w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa.
§ 33
Do kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli całokształtu działalności PTR ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności; przy czym okresowe kontrole winny odbywać się nie rzadziej niż raz w roku i nie rzadziej niż 3 razy w czasie kadencji, raz w okresie kadencji Komisja Rewizyjna winna dokonać wyboru zewnętrznego podmiotu uprawnionego do badania dokumentacji finansowo-księgowej (audytora);
- występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień;
- występowanie z wnioskiem w przedmiocie zwołania nadzwyczajnego WZD PTR;
- występowanie na WZD PTR z wnioskiem w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego;
- nadzorowanie działalności Komisji Rewizyjnych Oddziałów.
§ 34
- Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej lub przez niego wyznaczony członek Głównej Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego, jak i Prezydium Zarządu Głównego z głosem doradczym.
- Szczegółowy zakres działalności Głównej Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Delegatów PTR.
- Funkcja przewodniczącego lub członka Głównej Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek zgonu, dobrowolnej rezygnacji lub utraty praw członka PTR.
- Po ustaniu funkcji jednej lub dwóch osób wchodzących w skład Głównej Komisji Rewizyjnej na ich miejsce zostają dokooptowane osoby będące członkami zwyczajnymi PTR. Decyzje o konieczności ich wyboru podejmuje Główna Komisja Rewizyjna. Jeżeli ustanie funkcja więcej niż dwóch osób wchodzących w skład Głównej Komisji Rewizyjnej należy dokonać nowego jej wyboru przez nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów PTR.
§ 35
Celem działania Komisji do Spraw Kształcenia Specjalistycznego i Ustawicznego jest:
- prowadzenie i koordynowania działań PTR mających na celu właściwe kwalifikowanie lekarzy ubiegających się o specjalizację w zakresie reumatologii,
- udział w przyznawaniu oddziałom szpitalnym akredytacji do prowadzenia specjalizacji,
- udział w opracowywaniu programu specjalizacyjnego,
- przygotowanie programu kształcenia ustawicznego i sposobu jego realizacji,
- zabieganie o uzyskanie optymalnej do potrzeb liczby miejsc specjalizacyjnych i rezydenckich.
§ 36
- Pracami Komisji do Spraw Kształcenia Ustawicznego kieruje przewodniczący wybierany przez Zarząd Główny. Pozostali członkowie w liczbie 4 są wybierani przez Zarząd Główny na wniosek Przewodniczącego Komisji.
- Zasady pracy Komisji określa regulamin zatwierdzony przez Zarząd Główny PTR.
V. Oddziały PTR
§ 37
- Oddziały PTR powoływane są na podstawie uchwały Zarządu Głównego w regionach, w których znajduje się co najmniej 20 członków.
- Teren działalności oddziału i jego siedzibę ustala Zarząd Główny.
§ 38
- Władzami Oddziału są:
- Walne Zgromadzenie Członków Oddziału,
- Zarząd Oddziału,
- Komisja Rewizyjna Oddziału,
- Kadencja władz Oddziału trwa trzy lata, jest równoczesna z kadencją Zarządu Głównego PTR, a wybór władz oraz delegatów odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 39
- Walne Zgromadzenie Członków Oddziału jest najwyższą władzą oddziału.
- Walne zgromadzenie Członków Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 40
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału należy:
- wytyczanie kierunków działalności oddziału zgodnie z postanowieniami Statutu i chwałami władz PTR.
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału; wybory winny odbywać się na 2-6 miesięcy przed Walnym Zgromadzeniem Delegatów PTR,
- rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków oddziału.
- wybór w tajnym głosowaniu Prezesa Oddziału, członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału oraz Delegatów na WZD PTR.
§ 41
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków oddziału, z zastrzeżeniem pkt 2.
- Jeżeli przewodniczący Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału stwierdzi, że w obradach uczestniczy mniej niż połowa liczby członków oddziału, obowiązany jest on zarządzić przerwę, wyznaczając jednocześnie termin wznowienia obrad, przypadający w dniu przerwania obrad lub w dniu następnym. Po wznowieniu obrad uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członków oddziału.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału Zarząd Oddziału zawiadamia członków co najmniej na 15 dni przed terminem Zgromadzenia.
§ 42
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Oddziału może być zwołane na wniosek Zarządu Głównego, z inicjatywy Zarządu Oddziału, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału oraz na wniosek co najmniej ½ liczby członków Oddziału.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału w terminie 1 miesiąca od daty zgłoszenia mu wniosku, a w razie przekroczenia tego terminu – przez Zarząd Główny w terminie przez niego wyznaczonym.
- Porządek dzienny Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału obejmuje tylko sprawy określone we wniosku.
§ 43
- W skład Zarządu Oddziału wchodzi 5 członków, w tym Prezes Zarządu Oddziału, wybrany przez Walne Zgromadzenie Członków Oddziału.
- Zarząd Oddziału wybiera ze swego grona Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika i opiekuna sekcji społecznej oddziału.
- Funkcja w Zarządzie Oddziału może być pełniona wielokrotnie, z wyjątkiem funkcji Prezesa i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, które można pełnić wielokrotnie, jednorazowo jednak nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
- Zarząd Oddziału musi ukonstytuować się i powiadomić pisemnie Zarząd Główny w ciągu 30 dni od daty wyboru.
- Po ustaniu funkcji jednej osoby wchodzącej w skład Zarządu Oddziału na jego miejsce zastaje dokooptowana osoba będąca członkiem zwyczajnym PTR. Decyzje o ich dokooptowaniu, z zastrzeżeniem § 43 ust.1 podejmuje Zarząd Oddziału. W przypadku ustania funkcji więcej niż jednej osoby wybór dokonywany jest przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Członków Oddziału.
- Zarząd Oddziału jest zobowiązany przedstawić Zarządowi Głównemu sprawozdanie z działalności pod względem merytorycznym i finansowym do 15 marca roku następnego.
§ 44
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- realizowanie celów statutowych na swoim terenie zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami władz PTR, we współdziałaniu z Zarządem Głównym,
- kierowanie pracą Oddziału,
- opracowywanie planów działalności oddziału i sprawozdań z ich wykonania,
- organizowanie posiedzeń naukowych oraz konferencji,
- przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających - osoby fizyczne,
- opracowywanie preliminarzy budżetowych i sprawozdań z wykonania budżetu,
- zarządzanie funduszami oddziału oraz majątkiem w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Główny.
§ 45
- Uchwały Zarządu Oddziału zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeb.
§ 46
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 członków, którzy wybierają ze swojego składu Przewodniczącego.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej Oddziału należy kontrola całokształtu działalności oddziału ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej. Kontrole winny odbywać się co najmniej raz w roku i przed zakończeniem kadencji władz Oddziału w celu przedłożenia wyników kontroli Walnemu Zgromadzeniu Członków Oddziału.
- Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo wystąpienia do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
- Po ustaniu funkcji jednej osoby wchodzącej w skład Komisji Rewizyjnej na jej miejsce zostaje dokooptowana osoba będąca członkiem zwyczajnym PTR danego oddziału. Decyzje o jej wyborze podejmuje Komisja Rewizyjna. Jeżeli ustanie funkcja więcej niż jednej osoby wchodzącej w skład Komisji Rewizyjnej należy dokonać nowego jej wyboru przez nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Oddziału.
VI. Majątek i fundusze PTR
§ 47
- Majątek PTR stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
- Na fundusze PTR składają się:
- wpływy ze składek członkowskich, 50% tej sumy przekazywane jest do Zarządu Głównego,
- wpływy z majątku ruchomego i nieruchomości,
- darowizny, spadki, zapisy krajowe i zagraniczne,
- dotacje, zapisy, subwencje krajowe i zagraniczne od osób prawnych,
- odsetki bankowe oraz od innych lokat,
- wpływy ze zjazdów i konferencji naukowych, po odliczeniu kosztów 50% przeznacza się dla Zarządu Głównego, a 50% dla oddziału PTR organizującego zjazd lub konferencję. Jeżeli uzyskana kwota dochodu nie przekracza 2000 PLN nie podlega podziałowi i pozostaje do dyspozycji oddziału. Komitet Organizacyjny Zjazdu jest zobowiązany do przedstawienia Zarządowi Głównemu sprawozdania merytorycznego i finansowego w okresie od 3 do 6 miesięcy po zjeździe lub sympozjum.
- wpływy z działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli Zarząd Główny podejmie uchwałę o podjęciu takiej działalności w określonej dziedzinie.
- Całe wpływy PTR przeznaczone są na działalność statutową.
- Zarząd Główny i Zarządy Oddziałów mają prawo posiadania własnych kont bankowych.
- Dla ważności pism dotyczących spraw i obowiązków majątkowych PTR wymagane są podpisy Skarbnika Zarządu Głównego i Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu Głównego.
§ 48
Uchwała o rozwiązaniu się PTR określi sposób przeprowadzenia likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Towarzystwa.
§ 49
Statut obowiązuje od dnia złożenia wniosku rejestracyjnego do Sądu.