Archiwum Wydarzeń

Uchwała Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego, przyjęta na zebraniu w Poznaniu w dniu 11 grudnia 2014 roku


W związku z procesem modyfikowania programów lekowych dotyczących reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS) Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego przedstawia następujące stanowisko odnośnie konieczności zachowania zgodności zapisów tych programów z rekomendacjami EULAR (European League Against Rheumatism) leczenia RZS z 2013 roku.

  1. Proponowany z góry określony czas trwania terapii biologicznej 18 miesięcy nie jest zgodny z rekomendacjami EULAR. Określają one, iż po uzyskaniu i utrzymywaniu się w dłuższym okresie remisji lub w niektórych przypadkach małej aktywności choroby, należy najpierw podjąć działania zmierzające do zmniejszenia dawki glikokortykosteroidów i dopiero później można podejmować starania o wydłużenie odstępu pomiędzy kolejnymi podaniami lub zmniejszenie dawki leku biologicznego. Nagłe odstawianie leku biologicznego niezależnie od stanu chorego nie jest zgodne z rekomendacjami EULAR.
  2. Według rekomendacji EULAR z 2013 roku celem leczenia jest remisja lub przynajmniej mała aktywność choroby, która powinna być osiągnięta w ciągu 6 miesięcy, a niekoniecznie w ciągu 3 miesięcy. Okres 3 miesięcy jest określany jako czas, po którym powinniśmy spodziewać się odpowiedzi terapeutycznej. Należy również uwzględniać w decyzjach terapeutycznych sytuację, iż u niektórych chorych dochodzi do znaczącej odpowiedzi w ciągu 6 miesięcy, ale mogą oni wymagać nieco więcej czasu na uzyskanie celu leczenia (punkt 3 rekomendacji EULAR). Taka sytuacja może mieć miejsce, szczególnie u chorych z wyjściową bardzo dużą aktywnością choroby i stąd należy w programie lekowym zostawić lekarzowi prowadzącemu możliwość wyboru takiej opcji terapeutycznej.
  3. Według rekomendacji EULAR z 2013 roku po niepowodzeniu leczenia klasycznymi lekami modyfikującymi u chorych z czynnikami złej prognozy należy w II fazie włączyć inhibitor TNF-alfa, albo abatacept albo tocilizumab, a w szczególnych przypadkach rituksymab. W przypadku niepowodzenia fazy II z powodu braku skuteczności lub wystąpienia objawów niepożądanych należy przejść do fazy III i zastąpić jakimkolwiek innym lekiem biologicznym, którym może być abatacept lub rituksymab lub drugi inhibitor TNF-alfa albo tocilizumab. W przypadku nieosiągnięcia celu leczenia w III fazie należy wtedy rozważyć inny lek biologiczny spośród wymienionych czterech grup leków (algorytm rekomendacji EULAR).
  4. Jakiekolwiek odstępstwa od wymienionych powyżej punktów i algorytmu, w tym usiłowania wyznaczania leku biologicznego, po którym nie można stosować innych leków jest niedopuszczalną manipulacją i stanowi działanie skierowane przeciwko życiu i zdrowiu chorych na RZS.
  5. Równie nieusprawiedliwione i obarczone podobnymi konsekwencjami zdrowotnymi i prawnymi są próby ustanowienia dwóch różnych systemów leczenia tej samej choroby jaką jest RZS w postaci różnych zapisów dwóch programów lekowych, co uniemożliwi prawidłowe leczenie tych chorych.


Wszelkie odstępstwa od rekomendacji EULAR w programach lekowych nie mają uzasadnienia merytorycznego, jak i finansowego. Należy też wziąć pod uwagę koszty społeczne nieprawidłowych zasad leczenia czy zaniechania leczenia z powodu niewłaściwych zapisów programu, co godzi w interes naszego kraju. Musimy też odnotować, iż w Polsce odsetek chorych leczonych lekami biologicznymi jest czterokrotnie mniejszy niż w innych krajach środkowej Europy takich jak Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia czy Bułgaria.

Zarząd Główny PTR zgłasza jednocześnie swoją gotowość przygotowania projektu jednolitego programu lekowego dla chorych na RZS, opracowanego przez wyznaczonych ekspertów doświadczonych w leczeniu biologicznym, który byłby zgodny z rekomendacjami EULAR z 2013 roku, w tym z podstawowymi zasadami rekomendacji EULAR wymienionych w punkcie C, który akcentuje, aby reumatolodzy zwracali uwagę w prowadzeniu RZS na koszty indywidualne, społeczne i medyczne. Tak przygotowany program zbliży nas do standardów leczenia powszechnie panujących w pozostałych krajach europejskich.

Prezes Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego


prof. dr hab. Eugeniusz Józef Kucharz

Członkowie ZG PTR :
Dr med. Bogdan Batko
Prof. dr hab. Marek Brzosko
Dr hab. Sławomir Jeka
Dr med. Anna Kotulska
Dr hab. Piotr Leszczyński
Prof. dr hab. Maria Majdan
Prof. dr hab. Włodzimierz Samborski
Dr med. Marcin Stajszczyk
Prof. dr hab. Piotr Wiland
Dr med. Zbigniew Zuber

Stanowisko Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 08 grudnia 2014 r. w sprawie niedostosowania aplikacji SMPT do nowych kryteriów programów lekowych z dnia 22 października 2014 r. dotyczących leczenia zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa oraz łuszczycowego zapalenia stawów

Polskie Towarzystwo Reumatologiczne wyraża swoje głębokie zaniepokojenie faktem braku dostosowania aplikacji SMPT do aktualnie obowiązujących zapisów programów lekowych LECZENIE ŁUSZCZYCOWEGO ZAPALENIA STAWÓW O PRZEBIEGU AGRESYWNYM (ŁZS) (załącznik B.35) oraz LECZENIE INHIBITORAMI TNF ALFA ŚWIADCZENIOBIORCÓW Z CIĘŻKĄ, AKTYWNĄ POSTACIĄ ZESZTYWNIAJĄCEGO ZAPALENIA STAWÓW KRĘGOSŁUPA (ZZSK) (Załącznik B.36). Zgodnie z obwieszczeniem MZ z dnia 22 października 2014 r. w obu programach lekowych po wielu apelach środowiska reumatologicznego umożliwiono leczenie drugim inhibitorem TNF alfa w przypadku pierwotnego braku skuteczności lub utraty skuteczności pierwszego leku z tej grupy, co nie było możliwe w przeszłości (pkt. 5.4.d w zał. B35 i pkt. 5.3.d w zał. B36). Jest to dobra i oczekiwana przez lekarzy i pacjentów zmiana kryteriów w obu przywołanych programach.

Niestety po raz kolejny przy wprowadzaniu zmian w programach lub nowych leków do programów dochodzi do znacznych opóźnień w dostosowaniu aplikacji SMPT do nowych zapisów, co powoduje, że przepis jest martwy a dostępność pacjentów do leków zgodnie z nowymi kryteriami fikcyjna. Za funkcjonowanie aplikacji SMPT odpowiada NFZ i to brak działania tej instytucji powoduje, że obecnie aplikacja SMPT w programach leczenia ZZSK i ŁZS jest niezgodna z wytycznymi MZ. Ponieważ leczenie pacjentów w programach lekowych (ich kwalifikacja do leczenia oraz monitorowanie skuteczności) odbywa się za pomocą aplikacji SMPT udostępnionej przez NFZ to brak dostosowania aplikacji do wymogów programów uniemożliwia prawidłowe realizowanie terapii wg obowiązujących wytycznych. Uniemożliwia także dostęp pacjentom do gwarantowanego leczenia zgodnie z obwieszczeniem MZ dot. leków refundowanych.

Polskie Towarzystwo Reumatologiczne domaga się bezzwłocznego dostosowania aplikacji SMPT do aktualnie obowiązujących kryteriów programów lekowych B35 i B36.

W przypadku istnienia utrudnień w bieżącej aktualizacji aplikacji przez NFZ z dniem wchodzenia w życie zmian wprowadzanych przez MZ, NFZ powinien zrezygnować z wymogu kwalifikacji i monitorowania terapii poprzez SMPT. Praktyka pokazuje, że takie działanie płatnika stało się normą, która nie powinna mieć miejsca. Wadliwe funkcjonowanie systemu powoduje znaczące utrudnienia w leczeniu pacjentów z ciężkimi chorobami zapalnymi i jest działaniem na ich szkodę.

Dr Marcin Stajszczyk

Przewodniczący Komisji ds. Polityki

Zdrowotnej i Programów Lekowych PTR

Prof. Piotr Wiland

Przewodniczący Sekcji Rekomendacji

i Inicjatyw Klinicznych PTR

Prof. Eugeniusz J. Kucharz

Prezes Polskiego Towarzystwa

Reumatologicznego

Komunikat Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 01 grudnia 2014 r. w sprawie postępowania lekarzy w związku ze zmianami w systemie monitorowania programów lekowych dotyczących kryteriów zakończenia leczenia biologicznego w reumatoidalnym zapaleniu stawów

W nawiązaniu do komunikatu Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie zmian w systemie monitorowania programów lekowych (SMPT) dotyczących kryteriów zakończenia leczenia biologicznego u pacjentów z reumatoidalnym zapalenie stawów (RZS), Polskie Towarzystwo Reumatologiczne przekazuje do wiadomości informacje w jaki sposób należy postępować z pacjentami, którzy obecnie są w trakcie kolejnego 6-miesięcznego okresu terapii biologicznej po wcześniejszym osiągnięciu niskiej aktywności choroby a następnie remisji. Poniższe informacje zostały udzielone Polskiemu Towarzystwu Reumatologicznemu przez administratora systemu SMPT.

Aktualnie aplikacja SMPT uniemożliwia wprowadzenie u powyższych pacjentów kolejnej obowiązkowej ankiety kontrolnej, której data podana jest w systemie. W każdym takim przypadku lekarz powinien wysłać zgłoszenie problemu do Departamentu Gospodarki Lekami (DGL) Centrali NFZ, który udziela wsparcia merytorycznego dotyczącego SMPT na adres mailowy smpt@nfz.gov.pl.W zgłoszeniu należy poprosić o umożliwienie wprowadzenia ankiety monitorującej zgodnie ze wskazaniami systemu na zasadach, które obowiązywały przed wprowadzeniem zmian. Po otrzymaniu odpowiedniego zlecenia z DGL NFZ administrator systemu umożliwi indywidualnie w każdym przypadku wprowadzenie wymaganej ankiety z aktualną aktywnością choroby zgodnie ze wskaźnikiem DAS 28.

Ze względu na brak odpowiednich wytycznych Centrali NFZ jak postępować z pacjentami, u których termin obowiązkowej ankiety monitorującej przypada nie na najbliższej wizycie w Szpitalu tylko w późniejszym okresie, Polskie Towarzystwo Reumatologiczne zaleca składanie indywidualnych zapytań w tej sprawie do DGL Centrali NFZ w każdym wątpliwym przypadku. Z prawnego punktu widzenia każdy pacjent, który nabył prawo do leczenia na podstawie obowiązujących wcześniej zasad funkcjonowania aplikacji powinien mieć zgodnie z nimi prawo takie leczenie ukończyć, pomimo wprowadzonych w trakcie terapii zmian. Niedopuszczalne jest, żeby prawo działało wstecz. Niestety w Polsce NFZ może zakwestionować obecnie takie postępowanie jako niezgodne z aktualnie obowiązującymi zasadami funkcjonowania SMPT.

Do tej pory część placówek medycznych po kontrolach realizacji programów lekowych w reumatologii prowadzonych przez Oddziały NFZ w 2013 r. spotyka się z żądaniem zwrotu środków za domniemane nieprawidłowe realizowanie leczenia chorych z RZS pomimo tego, że było ono zgodne ze wskazaniami aplikacji SMPT, której działanie ustala Centrala NFZ. Pomimo interwencji ze strony Zespołu Koordynacyjnego ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych w porozumieniu z Centralą NFZ dot. omawianego problemu Oddziały NFZ nie wycofują się w wielu przypadkach ze swoich bezprawnych żądań, co jest sytuacją kuriozalną. Można zatem przypuszczać, że w obecnej sytuacji, kiedy działanie aplikacji zostało zmienione przez Centralę NFZ tak, aby legitymizować rzekome nieprawidłowości stwierdzane w przeszłości, Oddziały NFZ mogą zakwestionować kontynuację terapii u pacjentów w wyżej opisanej sytuacji. Może to oznaczać konieczność wstrzymania terapii u tych chorych na najbliżej wizycie i zgłoszenia tego faktu na podany wyżej adres mailowy w celu umożliwienia wprowadzenia do systemu ankiety monitorującej we wcześniejszym terminie.

Polskie Towarzystwo Reumatologiczne wyraża swoje głębokie zaniepokojenie takim stanowieniem prawa przez NFZ z naruszeniem dobra pacjentów oraz świadczeniodawców. Należy podkreślić, że podawane przez Polskie Towarzystwo Reumatologiczne informacje powinny być znacznie wcześniej upublicznione przez Centralę NFZ co niestety nie zostało zrobione. Nadal brak jest oficjalnego komunikatu NFZ o wprowadzonych zmianach i wytycznych jak w obecnej sytuacji postępować. Pogłębia to tylko chaos jaki towarzyszy realizacji leczenia biologicznego w Polsce i działa na szkodę pacjentów.

Dr Marcin Stajszczyk

Przewodniczący Komisji ds. Polityki

Zdrowotnej i Programów Lekowych PTR

Prof. Piotr Wiland

Przewodniczący Sekcji Rekomendacji

i Inicjatyw Klinicznych PTR

Prof. Eugeniusz J. Kucharz

Prezes Polskiego Towarzystwa

Reumatologicznego

Komunikat Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie zmian funkcjonowania systemu monitorowania programów lekowych (SMPT dotyczących kryteriów zakończenia leczenia biologicznego w reumatoidalnym zapaleniu stawów

Polskie Towarzystwo Reumatologiczne podaje do wiadomości, że w ostatnim czasie, nie informując o tym fakcie lekarzy, pacjentów i szpitali, Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) wprowadził bardzo istotne zmiany w funkcjonowaniu aplikacji SMPT dotyczące kryteriów zakończenia terapii biologicznych u pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS).

Dotychczas funkcjonowanie aplikacji SMPT dostosowane było do rekomendacji EULAR tzn. głównym celem leczenia chorych na RZS było uzyskanie remisji, a celem alternatywnym – niskiej aktywności choroby. W związku z tym u pacjentów, którzy w wyniku leczenia osiągnęli niską aktywność choroby, a po kolejnych 6 miesiącach remisję uzasadnione medycznie i dopuszczone systemowo było kontynuowanie terapii przez kolejne 6 miesięcy w celu utrwalenia remisji. W 2011 r. weszły w życie zmiany w programie lekowym dot. RZS polegające na zamianie wartości wskaźnika DAS 28 dla niskiej aktywności choroby i remisji z obowiązującego 2,6 na 3,2 (co samo w sobie jest błędne, ponieważ przypisuje dwóm stanom aktywności klinicznej jedną wartość wskaźnika DAS 28) a funkcjonowanie aplikacji zostało utrzymane jak poprzednio. Zespół Koordynacyjny ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych (ZK) nie zgodził się wówczas na zmianę kierując się dobrem pacjentów. Dowodem na to jest stanowisko ZK z dn. 23. 11. 2011 r. zawarte w protokole z posiedzenia:

„Stanowisko Zespołu Koordynacyjnego ws. zmiany w programie leczenia RZS dotyczącej kryteriów zakończenia leczenia w programie. Pan doktor Marcin Stajszczyk poruszył temat, umieszczenia w kryteriach zakończenia leczenie w RZS wartości granicznej <3,2 zamiast jak jest obecnie <2,6…

Stanowisko Zespołu było następujące:

"Zespół Koordynacyjny zgodził się, że dosłowne potraktowanie tego zapisu może być niekorzystne dla pacjentów, bo może oznaczać konieczność zakończenia leczenia u wszystkich chorych z niską aktywnością choroby po 6 m-cach nawet, jeśli osiągną później remisję - podtrzymał stanowisko, że celem leczenia jest remisja, a tylko u części chorych może to być niska aktywność. Zespół wyraził opinię, że po wejściu w życie nowego rozporządzenia aplikacja i zasady jej funkcjonowania powinny pozostać takie jak obecnie obowiązują."

W ostatnim czasie, pomimo wcześniejszych przytoczonych ustaleń, NFZ dokonał niekorzystnej dla pacjentów zmiany w SMPT skutkującej tym, że obecnie, jeśli pacjent uzyska niską aktywność choroby to leczenie jest obligatoryjnie wstrzymywane po kolejnych 6 miesiącach nawet, jeśli chory osiągnął w późniejszym czasie remisję. Tym samym uniemożliwiono kontynuację leczenia chorym w remisji przez kolejne 6 miesięcy celem jej utrwalenia. Polska stała się przez to, prawdopodobnie jedynym krajem na świecie, gdzie celem leczenia RZS nie jest remisja tylko niska aktywność choroby. Jest to ewidentne działanie na szkodę pacjentów. Stanowisko Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z 2014 r. wyraźnie wskazuje, że głównym celem leczenia chorych na RZS powinna być remisja, a niska aktywność choroby celem alternatywnym tylko u chorych, u których remisja jest trudna do osiągnięcia. Jest to zgodne z rekomendacjami EULAR.

Zmiana funkcjonowania aplikacji SMPT została wprowadzona w sposób sprzeczny z dobrą praktyką legislacyjną tzn. obowiązuje wstecz, co jest niedopuszczalne. Obecnie wprowadzona zmiana obejmuje wszystkich pacjentów, którzy rozpoczęli leczenie w przeszłości i przed zmianami uzyskali prawo do kontynuacji leczenia po osiągnięciu remisji przez kolejne 6 miesięcy. Aktualnie chorzy będący w trakcie takiej terapii prawo do jej kontynuacji tracą i podawanie leku musi zostać zaprzestane. Pacjenci muszą być świadomi faktu, że to nie lekarz zdecydował o odebraniu im leczenia tylko NFZ. Ponadto szpitale prowadzące leczenie wg dotychczas obowiązujących zasad funkcjonowania SMPT mogą być narażone w przyszłości na zastrzeżenia ze strony NFZ, że prowadziły terapię niezgodnie z przepisami. Nigdzie nie ma oficjalnej informacji od kiedy opisane zmiany zostały wprowadzone, co w przyszłości uniemożliwi wyznaczenia granicznej daty do której pacjent mógł być leczony jak dotychczas i od której może być leczony wg nowych kryteriów. Takie stanowienie prawa jest niedopuszczalne.

Dodatkowo, aplikacja SMPT nadal wprowadza szpitale i lekarzy w błąd, dlatego, że pacjent który nabył w przeszłości prawo do leczenia przez kolejne 6 miesięcy po uzyskaniu niskiej aktywności choroby a następnie remisji nadal funkcjonuje w systemie z opisem „w toku” a to oznacza, że terapia może być u niego kontynuowana. Co więcej, system u tych chorych wyznacza datę kolejnej wizyty za kolejne 6 miesięcy a nie powinien tego robić. Wszystko to sprawie, że niepokój i dezorientacja lekarzy oraz pacjentów, towarzyszące wprowadzaniu kolejnych niekorzystnych dla chorych zmian, są bardzo duże.

Polskie Towarzystwo Reumatologiczne domaga się przede wszystkim uszanowania praw nabytych pacjentów przed wprowadzeniem opisywanej zmiany i umożliwienie im dokończenia obecnego etapu leczenia na dotychczasowych zasadach. Aplikacja SMPT powinna umożliwiać wpisanie wymaganej kolejnej ankiety monitorującej potwierdzającej remisję, czego obecnie nie można zrobić. Polskie Towarzystwo Reumatologiczne uważa za niedopuszczalną sytuację, w której w przyszłości NFZ będzie mógł karać szpitale za prawidłowo prowadzone leczenie zgodnie ze wskazaniami SMPT uregulowanymi przez Centralę NFZ tylko dlatego, że w trakcie realizacji leczenia wprowadzono zmiany działające wstecz. Zgodnie z zapisami programów lekowych lekarz ma obowiązek kwalifikować chorych i monitorować ich leczenie w aplikacji wskazanej przez Prezesa NFZ czyli SMPT.

Polskie Towarzystwo Reumatologiczne stoi na stanowisku, że wprowadzona przez NFZ zmiana zasad leczenia pacjentów z RZS jest dla nich głęboko niekorzystna i spowoduje w przyszłości zmniejszenie odsetka uzyskanych remisji choroby w Polsce. Należy też podkreślić, iż zgodnie z aktualną wiedzą, uzyskanie remisji daje największe prawdopodobieństwo zatrzymania rozwoju zmian strukturalnych w narządzie ruchu i uniknięcia ich następstw, takich jak inwalidztwo oraz skrócenie życia chorego. Łamanie wcześniejszych wspólnych ustaleń pomiędzy środowiskiem lekarskim i pacjentami z jednej strony oraz NFZ z drugiej strony będzie skutkowało coraz większym ograniczeniem dostępu chorych do leczenia.

Dr Marcin Stajszczyk

Przewodniczący Komisji ds. Polityki

Zdrowotnej i Programów Lekowych PTR

Prof. Piotr Wiland

Przewodniczący Sekcji Rekomendacji

i Inicjatyw Klinicznych PTR

Prof. Eugeniusz J. Kucharz

Prezes Polskiego Towarzystwa

Reumatologicznego

Stanowisko Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 6 listopada 2014 roku

dot. funkcjonującej w obiegu publicznym informacji na temat skuteczności leczenia biologicznego w Polsce

W związku z rozpowszechnianą w opinii publicznej informacją nt skuteczności leczenia biologicznego w chorobach reumatycznych w Polsce Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego przedstawia stanowisko w tej sprawie.

Od pewnego czasu w mediach pojawiają się informacje sugerujące małą skuteczność leczenia biologicznego w Polsce w porównaniu z innymi krajami. Głoszą one tezę, że odsetek tzw. remisji u leczonych wynosi tylko 15%. Ponadto w ostatnim czasie pojawiła się informacja sugerująca, że skuteczność terapii biologicznych w jednym z ośrodków reumatologicznych jest kilkakrotnie wyższa niż we wszystkich innych i wynosi 70% w porównaniu do wcześniej przywołanej 15% skuteczności. W opinii ZG PTR powyższe dane dot. skuteczności terapii w całej Polsce nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości i oparte są na błędnej analizie danych z systemu NFZ.

Należy także zaznaczyć, że określenie „remisja” może być stosowane tylko w odniesieniu do reumatoidalnego zapalenia stawów, ponieważ w innych chorobach aktualna wiedza medyczna i stosowane do oceny aktywności choroby wskaźniki nie pozwalają na posługiwanie się powyższym terminem. W programach lekowych definicja tzw. remisji lub niskiej aktywności choroby w innych chorobach niż reumatoidalne zapalenia stawów została stworzona na potrzeby realizacji programów lekowych.

Wypowiedzi publiczne na temat skuteczności terapii biologicznych błędnie zostały oparte na danych zaczerpniętych z systemu NFZ (SMPT). Z uwagi na skomplikowane zasady działania SMPT i rozbieżności z rekomendacjami naukowymi wnioskowanie o skuteczności leczenia biologicznego jest praktycznie niemożliwe. Skuteczność terapii biologicznych została określona w badaniach klinicznych opartych na Medycynie Opartej na Faktach (Evidence-based medicine). W krajach, w których prowadzone są wiarygodne rejestry leczenia biologicznego zbliżone dane potwierdzone zostały w praktyce klinicznej.

Ponadto nie ma żadnych podstaw do twierdzenia, że skuteczność terapii biologicznych w Polsce w różnych ośrodkach reumatologicznych znacząco się różni. Takie wypowiedzi podważają zaufanie pacjentów do lekarzy. ZG PTR zwraca się do autorów publicznych wypowiedzi na przedstawiony temat o nierozpowszechnianie dalej tych informacji jako nieprawdziwych oraz ich sprostowanie.

ZG PTR dysponując demokratycznym mandatem środowiska ma obowiązek reagowania w przypadkach, w których rozpowszechnia się nieprawdziwe informacje. Tak więc środowisko reumatologów oczekuje przedstawienia pełnej wiarygodnej analizy danych na podstawie których wysunięte zostały powyższe wnioski.

ZG PTR wyraża nadzieję, że pewne informacje publiczne mogą być wynikiem braku autoryzacji wypowiedzi. Jeśli taka sytuacja miała miejsce powinny być także niezwłocznie publicznie sprostowane.

Zarząd Główny

Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego

Kursy Kapilaroskopii 2014

Informujemy, że we wrześniu i listopadzie 2014 odbędą się podstawowe kursy kapilaroskopii. Zapisy przyjmuje mgr inż. Marta Starczewska Klinika Reumatologii i Układowych Chorób Tkanki Łącznej Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr J. Biziela w Bydgoszczy pod numerem tel. 52- 3655 520). Plany poszczególnych kursów będą zamieszczane w odpowiednim czasie.

Na wszystkie kursy serdecznie zapraszamy.



Dr hab. n. med. Sławomir Jeka

Przewodniczący Sekcji Obrazowej PTR

Kursy podstawowe

26-27.09.2014 – Bydgoszcz -Szczegółowy plan kursu dostępnytutaj

7-8.11.2014 – Sopot-Szczegółowy plan kursu dostępnytutaj

Sponsorem kursów jest firma Abbvie Polska.

KOMUNIKAT ZARZĄDU GŁÓWNEGO PTR

Uprzejmie prosimy Oddziały zainteresowane organizacją Krajowej Konferencji Reumatologicznej w roku 2016 o przedstawienie propozycji zawierającej opis warunków organizacji i przesłanie go do Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego pocztą elektroniczną do 21 października 2014 roku.

Anna Kotulska Eugeniusz J. Kucharz

Sekretarz ZG PTR Prezes ZG PTR

Kursy USG w roku 2014

Informujemy, że podobnie jak w roku 2012 i 2013 strategicznym sponsorem wszystkich kursów usg jest firma Abbvie Polska. Od 01.03.2014r. rozpoczną się zapisy na kurs w Bydgoszczy (zapisy przyjmuje mgr inż. Marta Starczewska Klinika Reumatologii i Układowych Chorób Tkanki Łącznej Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr J. Biziela w Bydgoszczy pod numerem tel. 52- 3655 520).

Na kurs w Poznaniu i we Wrocławiu w pierwszej kolejności rejestrowane będą osoby, które uczestniczyły w kursie podstawowym w 2013r. Bardzo prosimy o potwierdzenie chęci uczestnictwa (Poznań do 11.04.2014r.; Wrocław do 29.08.2014r.) Po tym terminie będą rejestrowane inne zainteresowane osoby. Plany poszczególnych kursów będą zamieszczane w odpowiednim czasie.

Na wszystkie kursy serdecznie zapraszamy.

Dr hab. n. med. Sławomir Jeka

Przewodniczący Sekcji Obrazowej PTR

Kursy podstawowe:

8-10.05.2014 – Ustroń-kliknij tutaj aby zobaczyć plan szczegółowy

22-24.05.2014 – Szczecin - kliknij tutaj aby zobaczyć plan szczegółowy



Kursy średniozaawnsowane:

24-26.04.2014 – Poznań - kliknij tutaj aby zobaczyć plan szczegółowy

12-14.09.2014 – Wrocław - kliknij tutaj aby zobaczyć plan szczegółowy



Kurs „Ręka i stopa reumatologiczna” - rozszerzenie kursu średniozaawansowanego:

14-15.03.2014 r. - Bydgoszcz - kliknij tutaj aby zobaczyć plan szczegółowy

24-25.10.2014r. - Sopot-kliknij tutaj aby zobaczyć plan szczegółowy

130 rocznica urodzin profesor Eleonory Reicher

Dnia 29 września 2014 roku mija 130 lat od dnia urodzenia profesor Eleonory Reicher – zasłużonej reumatolog polskiej.

Więcej informacji o Jej życiu i działalności znaleźć można m.in.:

tutaj oraz w artykule dr. Maślińskiej tutaj

Zmiany Kryteriów Refundacyjnych Preparatu Prolia

Szanowni Państwo

Pragniemy poinformować, że zgodnie z obwieszczeniem Ministra Zdrowia z dnia 22.08.2014 dotyczącego wykazu leków refundowanych od 1.09.2014 zostały rozszerzone kryteria refundacji leku Prolia w leczeniu osteoporozy pomenopauzalnej.

Od dnia 1.09.2014 refundacja leku Prolia w wysokości 70% dotyczy pacjentek spełniających wszystkie poniższe kryteria:

  • osteoporoza pomenopauzalna (T-score mniejsze lub równe -2,5 mierzone metodą DXA)
  • u kobiet w wieku powyżej 60 lat,
  • ze złamaniem osteoporotycznym,
  • po niepowodzeniu leczenia doustnymi bisfosfonianami, lub przeciwwskazaniami (nietolerancja) do ich stosowania.