Archiwum Wydarzeń
Panie! Panowie!
Bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu w imieniu Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego. Polskie Towarzystwo Reumatologiczne jest stowarzyszeniem reumatologów, którego celem jest wspieranie rozwoju reumatologii, udział w kształceniu lekarzy i reprezentowanie środowiska reumatologów polskich. Do naszego Towarzystwa należy obecnie ponad 60% reumatologów polskich, co daje nam prawo do reprezentacji naszego środowiska zawodowego.
Informujemy, że w 2015 roku odbędą się kursy USG narządu ruchu.
Zapisy przyjmuje mgr inż. Marta Starczewska Klinika Reumatologii i Układowych Chorób Tkanki ŁącznejSzpital Uniwersytecki nr 2 im. dr J.Bizielaw Bydgoszczy pod numerem tel.52- 3655 520.
Plany poszczególnych kursów będą zamieszczane w odpowiednim czasie.
Na wszystkie kursy serdecznie zapraszamy.
Komunikat Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 23 kwietnia 2015 r. dla lekarzy i pacjentów w sprawie prowadzenia leczenia biologicznego u chorych na reumatoidalne zapalenie stawów w ramach programów lekowych B.33 i B.45
W związku z pismem Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji MZ z dn. 11. 03. 2015 r. do Prezesów Oddziałów Wojewódzkich NFZ oraz Przewodniczącej Zespołu Koordynującego ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych, w którym zawarto opinię, że pacjenci leczeni biologicznie w programie lekowym B.45 nie mogą być następnie leczeni w programie lekowym B.33 oraz stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dn. 25/03/2015 wyrażającym sprzeciw przeciwko takim ograniczeniom, Ministerstwo Zdrowia przesłało odpowiedź z dn. 22. 04. 2015 r. potwierdzającą możliwość dostępu do refundowanego leczenia pacjentów w programie B.33 po wcześniejszym leczeniu w programie B.45, jeśli pacjent spełnia kryteria programu określone w Obwieszczeniu Ministra Zdrowia i uzyskał zgodę Zespołu Koordynującego.
W odpowiedzi podpisanej z upoważnienia Ministra Zdrowia przez Podsekretarza Stanu w MZ Pana dr med. Igora Radziewicza-Winnickiego zawarto następujące wyjaśnienia istotne z punktu widzenia poruszonego problemu (pismo z MZ z dn. 22. 04. 2015 r. w całości do pobrania na stronie PTR):
„Minister Zdrowia stanowczo zaprzecza jakoby przedmiotowe pismo stanowiło próbę ograniczenia dostępu do terapii refundowanych w ramach programu B.33 pacjentom, których terapię prowadzono w przeszłości w ramach programu B.45 oraz spełniających obecnie kryteria udziału w programie B.33 i pragnie wskazać, że w dalszym ciągu, za kwalifikację pacjentów do leczenia daną substancją czynną w ramach programu, odpowiada Zespół Koordynacyjny opierając swoje decyzje na obowiązujących opisach programów lekowych. Minister zdrowia oraz pracownicy Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji nie ingerują w decyzje lekarskie podejmowane przez członków Zespołu Koordynującego.”
„Departament Polityki Lekowej i Farmacji nie ogranicza dostępu do terapii w ramach programu B.33 prowadzonej zgodnie z jego zasadami pacjentom spełniającym kryteria udziału w przedmiotowym programie, ponieważ Departament nie odpowiada za kwalifikacje świadczeniobiorców do programów lekowych”
Jednocześnie napisano, że „Polskie Towarzystwo Reumatologiczne postuluje płynne przechodzenie z programu B.45 do B.33 bez weryfikacji spełnienia kryteriów włączenia do tego ostatniego, co przy braku zapisów w programie B.33 umożliwiających takie postępowanie, jest niezgodne z obowiązującymi zasadami kwalifikacji do programów”, co nie jest prawdą, bo taki postulat w stanowisku PTR nie jest zawarty.
Jest sprawą oczywistą, że kwalifikacja do leczenia w programie B.33 i B.45 musi odbywać się na podstawie kryteriów zawartych w opisach i w przypadku pacjenta leczonego w jednym z powyższych programów i konieczności kwalifikacji do leczenia w drugim programie lekarz prowadzący powinien ponownie zweryfikować kryteria udziału pacjenta w programie, co podlega późniejszej weryfikacji przez Zespół Koordynacyjny. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku kwalifikacji do programu B.45 po wcześniejszym leczeniu w programie B.33, jak i odwrotnie. Z powyższego wynika, że zarówno MZ, jak i PTR w swoich stanowiskach dopuszczają możliwość sekwencyjnej terapii w B.45 i B.33 ale po wcześniejszej weryfikacji kryteriów programu zgodnie z jego opisem.
Każdy pacjent, który zostanie zakwalifikowany do leczenia zgodnie z opisem programu B.33 lub B.45 przez Zespół Koordynacyjny ma zgodnie z cytowanym pismem zagwarantowany dostęp do refundowanej terapii czyli finansowanych przez NFZ.
Mamy nadzieję, że odpowiedź z MZ, która została jednocześnie przesłana do Dyrektorów Oddziałów Wojewódzkich NFZ pozwoli na prawidłową interpretację stanowiska Departamentu MZ. Wcześniejsza reakcja OW NFZ na stanowisko Departamentu w postaci pism przesyłanych do Świadczeniodawców spowodowała niepotrzebnie duży chaos w szpitalach prowadzących leczenie biologiczne oraz wywołała zaniepokojenie pacjentów ponieważ wskazywała wprost na brak możliwości prowadzenia terapii w programie B.33 po wcześniejszym leczeniu w programie B.45, a przynamniej tak została przez wszystkich odebrana.
Z satysfakcją przyjmujmy wyjaśnienie z MZ, które jednoznacznie wskazuje na możliwość prowadzenia terapii w ramach programów B.33 i B.45 bez ograniczeń wskazywanych we wcześniejszym stanowisku Departamentu MZ. Oznacza to jednocześnie, że Zespół Koordynacyjny może wydawać zgody na takie leczenie, a OW NFZ nie może odmówić finansowania takiego leczenia.
Jednocześnie zwracamy uwagę na przywołane w piśmie z MZ informacje, że każdy pacjent leczony w programie B.33 i B.45 musi spełniać jego kryteria, a ponieważ opisy programów od 1 stycznia 2015 r. różnią się, należy przed zmianą terapii na lek z innego programu ponownie zweryfikować czy pacjent spełnia kryteria tego programu, do którego ma zostać zakwalifikowany.
Dr Marcin Stajszczyk Przewodniczący Komisji ds. Polityki Zdrowotnej i Programów Lekowych PTR | Prof. Piotr Wiland Przewodniczący Sekcji Rekomendacji i Inicjatyw Klinicznych PTR | Prof. Eugeniusz J. Kucharz Prezes Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego |
Uprzejmie przekazujemy odpowiedz Ministerstwa Zdrowia na stanowisko Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie ograniczania przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia dostępu pacjentów do świadczeń gwarantowanych w zakresie leczenia biologicznego w reumatoidalnym zapaleniu stawów.
PROFESOR EDWARD CZERWIŃSKI
WYRÓŻNIONY NAGRODĄ
INTERNATIONAL OSTEOPOROSIS FOUNDATION
Z wielką radością przyjęliśmy wiadomość o przyznaniu Panu Profesorowi Edwardowi Czerwińskiemu Nagrody International Osteoporosis Foundation za nadzwyczajne zasługi na terenie Europy Środkowej, wręczonej podczas World Congress of Osteoporosis w Mediolanie. Nagroda jest przyznawana corocznie przedstawicielom z różnych kontynentów za ich wybitne osiągnięcia w zakresie osteoporozy i chorób mięśniowo-szkieletowych. Profesor Edward Czerwiński jest pierwszą osobą wyróżnioną z Polski i z tej części Europy.
Prof. dr hab. n. med. Edward Czerwiński kieruje Zakładem Chorób Kości i Stawów Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jest założycielem krakowskiego oddziału Polskiej Fundacji Osteoporozy, Polskiego Towarzystwa Osteoartrologii i Europejskiej Fundacji Chorób Mięśniowo-Szkieletowych, twórcą Polskiego Portalu Osteoporozy (www.osteoporoza.pl) – najpopularniejszej polskiej witryny internetowej promującej wiedzę o osteoporozie. Jest członkiem rad redakcyjnych 10 czasopism naukowych, a także członkiem 15 polskich i międzynarodowych towarzystw naukowych. Dorobek naukowy Profesora Czerwińskiego obejmuje 463 publikacje.
Profesor John A. Kanis i Profesor Edward Czerwiński z dyplomem Nagrody International Osteoporosis Foundation
Składamy Panu Profesorowi Edwardowi Czerwińskiemu serdeczne gratulacje i życzymy wielu dalszych sukcesów tak wspaniale rozsławiających polska medycynę w świecie
Anna Kotulska Sekretarz | Eugeniusz Józef Kucharz Prezes |
Stanowisko Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie ograniczania przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia dostępu pacjentów do świadczeń gwarantowanych w zakresie leczenia biologicznego w reumatoidalnym zapaleniu stawów
W związku z pismem z dnia 13 marca 2015 r. jakie zostało przesłane przez Departament Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia do Prezesów Oddziałów Wojewódzkich NFZ oraz Przewodniczącej Zespołu Koordynującego ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych, w którym zawarto opinię, że pacjenci leczeni biologicznie w programie lekowym B.45 certolizumabem lub tocilizumabem nie mogą być następnie leczeni w programie lekowym B.33 adalimumabem, etanerceptem, golimumabem, infliksimabem lub rytuksymabem, Polskie Towarzystwo Reumatologiczne wyraża sprzeciw przeciwko ograniczaniu pacjentom dostępu do skutecznych terapii, które stanowią świadczenie gwarantowane dla pacjentów.
Źródłem obowiązującego w Polsce prawa określającego zakres świadczeń gwarantowanych w odniesieniu do kryteriów refundacyjnych leków zgodnie z ustawą refundacyjną jest Obwieszczenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych– aktualnie obowiązujące z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz. Urz. Min. Zdrow. 2015.9). Zgodnie z Obwieszczeniem kryteria refundacyjne dla leków biologicznych zawarte są w opisach programów lekowych. Od dnia 1 stycznia 2015 r. zmieniły się zapisy programu B.45, czego wynikiem jest ograniczenie możliwości leczenia certolizumabem po wcześniejszym leczeniu tocilizumabem. Nie zmieniły się natomiast kryteria programu lekowego B.33 wobec czego zgodnie z prawem pacjent ma zagwarantowany dostęp do terapii lekami z programu B.33 po nieskuteczności lub nietolerancji leczenia certolizumabem lub tocilizumabem.
W piśmie Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia z dnia 13 marca 2015 r. doszło w opinii Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego do przekroczenia kompetencji. Do kompetencji Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia nie należy ograniczanie pacjentom dostępu do świadczeń gwarantowanych poprzez tworzenie nowych wytycznych, które wykraczają poza treść programów lekowych i nie są interpretacją istniejących w nich zapisów. Oddziały NFZ nie mogą powołując się na otrzymane pismo ograniczać świadczeniodawcom i pacjentom możliwości leczenia zgodnie z obowiązującymi kryteriami programów lekowych. Każdy świadczeniodawca realizuje leczenie zgodnie z umową zawartą z Oddziałem NFZ, której załącznikami są obowiązujące programy lekowe.
Zgodnie z pismem Prezesa NFZ jedyną podstawą prawną leczenia w programach lekowych są ich opisy będące częścią Obwieszczenia Ministra Zdrowia. Nie można więc uznać za obowiązujące stanowisko Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia, jeśli zawarte w nim stwierdzenia wykraczają poza opisy programów. W wymienionym piśmie z dnia 13 marca 2015 r. napisano, że „w zakresie terapii RZS, obecnie obowiązujące zapisy programów nie dopuszczają przeniesienia pacjenta z programu B.45 do programu B.33”, co jest stwierdzeniem nieprawdy, ponieważ w opisie programów lekowych brak jest takiego zapisu.
Nowe stanowisko ograniczające pacjentom dostęp do leczenia biologicznego w RZS zgodnie z obowiązującymi opisami programów lekowych nie poparte jest żadnym wyjaśnieniem i co jeszcze raz należy podkreślić jest poświadczeniem nieprawdy jakoby wynikało to z aktualnie obowiązujących zapisów programów lekowych. Od dnia 1 stycznia 2015 r. zmienił się jedynie opis programu B.45 i wynikające z niego ograniczenia podano wyżej, natomiast zarówno w zmienionym programie B.45, jak i niezmienionym programie B.33 nie ma zapisów ograniczających leczenie chorym z programu B.45 w programie B.33. Opis programu B.33 w zakresie kryteriów kwalifikacji do terapii nie zmienił się przez ostatnie kilka lat i w czasie, kiedy Ministerstwo Zdrowia wprowadzało program B.45 (Obwieszczenie MZ z grudnia 2012 r.) obowiązywał w takim samym kształcie jak obecnie. Po wejściu w życie w grudniu 2012 r. nowego programu B.45, w odpowiedzi na zgłaszane uwagi do programów w trakcie konsultacji społecznych, Departament Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia wydał stanowisko określające obowiązujące linie leczenia biologicznego w RZS przy współistnieniu dwóch programów B.33 i B.45 oraz dot. możliwości leczenia pacjentów w obu programach.
W stanowisku MZ z grudnia 2012 r. pkt. 1 i 3 czytamy:
1. Odnosząc się do kwestii stosowanych linii leczenia należy wskazać, że nie zmienia sięilość linii leczenia wskazanych w programach.
Zatem, zgodnie z brzmieniem projektu obwieszczenia, w leczeniu pacjentów z RZSprzewiduje się następujące zastosowanie sekwencyjne leków:
- w I linii leczenia znajdują zastosowanie inhibitory TNF alfa (adalimumab, cetrolizumab, etanercept, infliksimab) lub tocilizumab
- w II linii leczenia znajdują zastosowanie ww. inhibitory TNF alfa lub tocilizumab lub rytuksymab
- w III linii leczenia znajdują zastosowanie tocilizumab lub rytuksymab.
- z zastrzeżeniami wskazanymi w treści programów.
3. Spełniając kryteria programu pacjent, którego terapię prowadzi się w ramach programu lekowego B.33 może mieć kontynuowaną terapię w ramach nowego programu B.45 i odwrotnie, prowadząc terapię w programie B.45 możliwa jest kontynuacja w ramach B.33.
Powyższe stanowisko jest zgodne z obowiązującymi zapisami programów lekowych i obecnie, wobec braku zmiany treści programów lekowych ograniczających dostęp pacjentom do terapii, powinno być stanowiskiem obowiązującym (aktualnie w ramach programu lekowego B.33 dostępny jest także kolejny inhibitor TNF alfa – golimumab). Nowe stanowisko Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia z dnia 13 marca 2015 r. nie znajduje uzasadnienia w świetle obowiązującego aktualnie prawa.
Należy także podkreślić, że członkowie Zespołu Koordynującego ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych, powołani przez Prezesa NFZ winni podejmować decyzje zgodnie z opisami programów lekowych. Rolą członków Zespołu Koordynującego nie jest ograniczanie pacjentom dostępu do świadczeń gwarantowanych czyli do leczenia biologicznego, jeśli pacjent spełnia kryteria programów lekowych.
Lekarze reumatolodzy powinni prowadzić leczenie zgodnie z opisami programów lekowych, które są obowiązującym prawem w tym zakresie. W przypadku istnienia wskazań medycznych do zastosowania leku biologicznego z programu B.33 po wcześniejszym leczeniu w programie B.45 lekarz ma obowiązek takie leczenie pacjentowi zapewnić. Niepodjęcie próby zapewnienia pacjentowi świadczenia, które jest gwarantowane obowiązującym prawem może narazić lekarza na konsekwencje prawne. W każdym takim przypadku należy wysłać wniosek kwalifikacyjny pacjenta do Zespołu Koordynującego, którego zgoda jest wymagana na każdym etapie zmiany leczenia. Zespół Koordynujący kierując się obowiązującym prawem czyli opisem programów lekowych powinien wydać zgodę na takie leczenie. W przypadku odmowy ze strony Zespołu Koordynującego lekarz powinien poinformować pacjenta o zaistniałym fakcie, tak aby ewentualne roszczenia pacjenta o utratę zdrowia nie obciążały lekarza prowadzącego leczenie.
W przypadku uzyskania zgody Zespołu Koordynującego na leczenie zgodnie z opisem programów ale zakwestionowanie przez OW NFZ takiego schematu terapii należy zwrócić się do NFZ o podanie podstawy prawnej takiej odmowy i podanie w opisie programów lekowych zapisów, które uniemożliwiają takie leczenie.
W przypadku otrzymania przez świadczeniodawców pisma z OW NFZ, które będzie powtórzeniem stanowiska Ministerstwa Zdrowia z dnia 13 marca 2015 r., dyrektorzy szpitali powinni zwrócić się do Prezesa OW NFZ z zapytaniem o podanie podstawy prawnej ograniczenia leczenia pacjentów z programu B.45 w programie B.33. Podstawą prawną jest tylko i wyłącznie opis programów lekowych i tylko zmiany w programach mogą być uzasadnieniem zmiany kryteriów leczenia. Szpitale zawarły z OW NFZ umowę, na mocy której obowiązującym kryteriami leczenia, a tym samym refundacji są załączone opisy programów lekowych. Jeśli OW NFZ nie wskaże odpowiednich zapisów w programach lekowych nie ma prawa ograniczać pacjentom dostępu do leczenia, a szpitalom stosowania odpowiednich leków. W przypadku, gdyby OW NFZ wykorzystując pozycję monopolisty na rynku utrzymywałby stanowisko ograniczające dostęp do terapii łamiąc tym samym warunki umowy szpital powinien się zwrócić o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Polskie Towarzystwo Reumatologiczne jest zbulwersowane postępowaniem MZ i NFZ, które może prowadzić do ograniczenia dostępu pacjentom do właściwego leczenia biologicznego w RZS, finansowanego ze środków publicznych.
Powyższe stanowisko zostało przesłane z prośbą o zbadanie sprawy do Ministra Zdrowia, Prezesa NFZ, Konsultanta Krajowego ds. Reumatologii, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Pacjenta, Przewodniczącego Senackiej Komisji Zdrowia, Przewodniczącego Sejmowej Komisji Zdrowia, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Dr Marcin Stajszczyk Przewodniczący Komisji ds. Polityki Zdrowotnej i Programów Lekowych PTR | Prof. Piotr Wiland Przewodniczący Sekcji Rekomendacji i Inicjatyw Klinicznych PTR | Prof. Eugeniusz J. Kucharz Prezes Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego |
Informujemy, żew marcu i kwietniu 2015 rokuodbędą się podstawowe kursy kapilaroskopii.
Zapisy przyjmuje mgr inż. Marta Starczewska Klinika Reumatologii i Układowych Chorób Tkanki Łącznej
Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr J.Bizielaw Bydgoszczy pod numerem tel.52- 3655 520.
Plany poszczególnych kursów będą zamieszczane w odpowiednim czasie.
Na wszystkie kursy serdecznie zapraszamy.
Kursy podstawowekapilaroskopii:
27-28.03.2015–Katowice
10-11.04.2015–Ustroń
Sponsorem kursów jest firmaAbbvie
Dr hab. n. med. SławomirJeka
Przewodniczący Sekcji Obrazowej PTR
Katowice, dnia 4 marca 2015 r.
Komunikat
W związku z powtarzającymi się pytaniami kierowanymi do Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego a dotyczącymi preparatów reklamowanych jako „mających rekomendację Polskiego Towarzystwa ds. Reumatologii i Rehabilitacji” uprzejmie informujemy, że nie rekomendujemy żadnych środków leczniczych, ani nie wspieramy ich reklamy. Polskie Towarzystwo Reumatologiczne nie ma żadnego związku z wymienianym w informacjach o lekach „Polskim Towarzystwie ds. Reumatologii i Rehabilitacji” i w żaden sposób nie powinno być z nim identyfikowane.
Anna Kotulska Sekretarz | Eugeniusz Józef Kucharz Prezes |
KOMUNIKAT ZARZĄDU GŁÓWNEGO PTR
Uprzejmie prosimy Oddziały zainteresowane organizacją XXIII Kongresu Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego w roku 2017 o przedstawienie propozycji organizacji i przesłanie jej do Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego pocztą elektroniczną
Anna Kotulska Sekretarz ZG PTR | Eugeniusz J. Kucharz Prezes ZG PTR |
Komunikat
Nagrody Naukowe Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego za 2014 rok
Polskie Towarzystwo Reumatologiczne kontynuuje w roku 2015 konkurs na „Najlepsze prace naukowe o tematyce reumatologicznej młodych członków Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego opublikowane w 2014 roku”. Przewidziane jest przyznanie dwóch odrębnych nagród pieniężnych dla młodych reumatologów za pełnotekstowe prace o tematyce reumatologicznej opublikowane w czasopiśmie zagranicznym (jedna nagroda) i czasopiśmie polskim (jedna nagroda).
Warunki udziału w Konkursie:
- Wiek aplikującego pierwszego autora pracy - do 40 roku życia.
- Przynależność do PTR i opłacenie składek członkowskich.
- Przedłożenie (w terminie do końca czerwca 2015 roku) do Konkursu pełnotekstowej pracy o tematyce reumatologicznej, opublikowanej w roku 2014 w czasopiśmie zagranicznym lub polskim (preferowane będą prace oryginalne).
- Praca może mieć kilku autorów, ale nagrodę uzyskuje pierwszy autor pracy.
- Prace zgłaszane do Konkursu nie mogą być zgłoszone do innych nagród.
Prace należy nadsyłać do Zarządu Głównego PTR (adres: Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego, Katedra i Klinika Chorób Wewnętrznych i Reumatologii SUM, ul. Ziołowa 45/47, 40-635 Katowice). Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi w czasie V Krajowych Spotkań Reumatologicznych (17-19 września 2015) w Lublinie.
Przewodnicząca Komisji Nagród Prof. dr hab. med. Maria Majdan |
| Sekretarz Dr med. Anna Kotulska |
| Prezes Prof. dr hab. med. Eugeniusz J. Kucharz |
Stanowisko Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 18 grudnia 2014 r. dot. Projektu zmian w wykazie leków refundowanych, który wejdzie w życie 1 stycznia 2015 opublikowanego w dniu 17 grudnia 2014 r.
W związku z opublikowaniem w dniu 17/12/2014 r. o godzinie 21.23 Projektu zmian w wykazie leków refundowanych, który wejdzie w życie 1 stycznia 2015 z terminem zgłaszania uwag do dnia 18/12/2104 r. do godz. 16:00 Polskie Towarzystwo Reumatologiczne wyraża swoje stanowisko w formie uwag do Projektu w części programy lekowe - Załącznik B.45. LECZENIE REUMATOIDALNEGO ZAPALENIA STAWÓW (RZS) O PRZEBIEGU AGRESYWNYM (ICD-10 M 05, M 06) oraz Załącznik B.33. LECZENIE REUMATOIDALNEGO ZAPALENIA STAWÓW I MŁODZIEŃCZEGO IDIOPATYCZNEGO ZAPALENIA STAWÓW O PRZEBIEGU AGRESYWNYM (ICD-10 M 05,M 06, M 08). Oba programy lekowe należy rozpatrywać łącznie, gdyż dotyczą one leczenia jednej choroby jaką jest RZS.
1. W wymienionym wyżej programie lekowym B45 zmienione zostały kryteria kwalifikacji do leczenia tocilizumabem oraz certolizumabem pegol - zawężono kryteria kwalifikacji do leczenia certolizumabem pegol tylko do chorych po niepowodzeniu leczenia klasycznymi lekami modyfikującymi oraz po niepowodzeniu leczenia inhibitorem TNF alfa.
Do takich wniosków prowadzi lektura zapisów pkt 1. 2 i 3. wraz z pkt. 3. 6. W ten sposób nie będzie możliwe leczenie certolizumabem pegol po nieskuteczności tocilizumabu, co jest niezgodne z rekomendacjami EULAR, praktyką kliniczną i nie ma uzasadnienia merytorycznego. Zostało to określone w Uchwale Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego z dnia 11 grudnia 2014 roku, opisującej algorytm leczenia biologicznego zgodny z rekomendacjami EULAR. Zapisy programu lekowego B33 dotyczącego również RZS nie przyjmują podobnych rozwiązań zakazujących włączenia inhibitorów TNF alfa po tocilizumabie , stąd też może to budzić podejrzenie nierównego traktowania leków z tej samej grupy z pobudek pozamedycznych.
Konieczne byłoby usunięcie tego ograniczającego zapisu w programie B45 ze względu na sprzeczność z europejskimi rekomendacjami.
2. Analizując zapisy pkt. 1. 4. wraz pkt. 3. 5) programu B45 nadal ogranicza się możliwość leczenie tocilizumabem po niepowodzeniu leczenia rytuksymabem, którym terapia prowadzona jest w ramach programu lekowego B33. Nie znajduje to uzasadnienia merytorycznego i jest to niezgodne z rekomendacjami EULAR. Każdy z leków biologicznych, w przypadku nieskuteczności innego z nich na wcześniejszym etapie leczenia, może być zastosowany u pacjenta. O wyborze leku decyduje lekarz specjalista a nie administracyjne ograniczenia. Wg rekomendacji EULAR nie ma sztucznego podziału na kilka linii leczenia tak jak ma to miejsce w programach lekowych w Polsce tylko uwzględnia się pierwszą linię, w której można zastosować każdy z leków, który ma taką rejestrację oraz linie kolejne (nie precyzując ile), w których można zastosować leki pozostałe.
Konieczna jest taka zmiana zapisów programów B33 i B45, żeby było to możliwe także u pacjentów w Polsce. Jakiekolwiek ograniczenia w tym względzie są działaniem wprost wymierzonym w dobro pacjentów, jest działaniem na szkodę ich zdrowia, a czasem nawet życia i zgodnie z uchwałą Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego jest manipulacją ("Uchwała Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego, przyjęta na zebraniu w Poznaniu w dniu 11 grudnia 2014 roku")
3. W programie lekowym B45 zostały całkowicie zmienione kryteria odpowiedzi na leczenie i kryteria wstrzymania leczenia, co zostało przemilczane na stronie MZ w nowym obwieszczeniu. Wprowadzona zmiana tzn. konieczność uzyskania przez pacjenta umiarkowanej aktywności choroby po 3 miesiącach oraz niskiej aktywności choroby po 6 miesiącach leczenia, a następnie wymóg zakończenia leczenia po kolejnych 12 miesiącach czyli łącznie po 18 miesiącachleczenia jest niezgodna z rekomendacjami EULAR. Zostało to podane w uchwale ZG PTR z dnia 11.12.2014 roku.
W Polsce chorzy mogą być kwalifikowani do leczenia biologicznego tylko z wysoką aktywnością choroby, co daje mniejsze szansę na osiągnięcie celu po 6 miesiącach. Takich ograniczeń nie stawiają rekomendacje europejskie, które dopuszczają leczenie biologiczne również przy umiarkowanej aktywności, co prowadzi do szybszej poprawy i osiągnięcia celu.
Celem leczenia powinna być zawsze remisja choroby, która daje największą szansę na ograniczenie postępu zmian strukturalnych narządu ruchu, a nie jak zapisano w programie niska aktywność choroby. Po jej osiągnięciu chory powinien kontynuować terapię w celu jej utrwalenia. Stąd też satysfakcjonującym rozwiązaniem zarówno płatnika, lekarza prowadzącego jak i chorego byłby zapis podobny do sformułowania dotyczącego chorych na MIZS w programie B33, który daje do rozważenia, a nie nakazuje odstawienie leczenia, cytujemy "Po 18 miesiącach utrzymywania się niskiej aktywności choroby należy rozważyć zaprzestanie terapii lekiem biologicznym" z modyfikacją tego sformułowania odnośnie remisji oraz okresu przejściowego wydłużenia czasu między podaniami lub zmniejszania dawki leku.
4. Wprowadzenie zmian kryteriów w programie B45 w stosunku do programu B33 spowoduje ogromny chaos w leczeniu pacjentów w Polsce, gdyż wg wytycznych MZ jedna choroba - RZS - będzie musiała być inaczej leczona i kontrolowana w zależności od leku jaki pacjent stosuje. Takiej sytuacji nie ma nigdzie na świecie. Pacjenci w Polsce muszą być kwalifikowani do terapii, a następnie ich leczenie jest monitorowane poprzez aplikację SMPT dostarczaną przez NFZ. W przypadku współistnienia dwóch programów lekowych z różnymi kryteriami w jednej chorobie, w której leki z obu programów mogą być stosowane po sobie, funkcjonowanie aplikacji SMPT będzie praktycznie niemożliwe i może stanowić zagrożenia zdrowia pacjentów. System SMPT nie jest przystosowany do nowych wytycznych w związku z tym leczenie od 1 stycznia 2015 roku będzie praktycznie niemożliwe.
Prosimy o wycofanie się ze zmian kryteriów kwalifikacji i monitorowania leczenia w programie B45 i pozostawienie ich na dotychczasowych zasadach. Tylko jednoczesne wprowadzenie zmian odpowiadających rekomendacjom EULAR we wszystkich programach lekowych dotyczących RZS odbędzie się z poszanowaniem prawa i dobra pacjentów. Jakiekolwiek inne działania są ukierunkowane obecnie na szkodę pacjentów. Powyższe uwagi zostały przesłane do MZ w określonym czasie na wskazany w projekcie adres mailowy.
Zwracamy jednak uwagę , iż okres 19 godzin na konsultacje społeczne nie powinien mieć miejsca w naszym kraju.
Dr Marcin Stajszczyk Przewodniczący Komisji ds. Polityki Zdrowotnej i Programów Lekowych PTR | Prof. Piotr Wiland Przewodniczący Sekcji Rekomendacji i Inicjatyw Klinicznych PTR | Prof. Eugeniusz J. Kucharz Prezes Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego |